LESS-mursten er også en fordel for mureren

Mursten - EW0466 Kobber - Opmuring af LESS

Med 15% mindre råmateriale er LESS-murstenen lettere end traditionelle mursten. Det burde umiddelbart være en fordel for mureren som håndterer mange kilo mursten hver dag. Men hvad synes murerne egentlig om at mure med vores nye LESS-mursten? Kan de mærke en forskel ude på selve byggepladsen?

Det satte vi os for at undersøge og satte derfor murerne fra firmaet Hansen & Andersen i stævne ude på byggepladsen Søndre Ringvej 33A i Brøndby.

__________

Mursten - EW0466 Kobber - LESS opmuring
Billederne er af vores første version af LESS - idag fremtræder murstenen anderledes.

Kan I mærke, at murstenen vejer mindre?

Den er lettere, og den føles også sådan. Det betyder noget for os, at den er lettere, for det bliver jo til mange kilo om dagen, selvom der skal bruges lidt mere mørtel. Jeg synes godt, man kan mærke, at den er lettere.

Vores arbejdsmand på byggepladsen må også kunne mærke en forskel. Hvis hver mursten er 15% lettere, når han så kører med 80 mursten, så er det trods alt noget mindre vægt, når han skal have et helt hoved ind. Det er bedre for ham i hvert fald, det er helt sikkert.

Er LESS-murstenen lettere at mure med?

Ja, den er lettere at mure med. Du skal heller ikke trykke så hårdt ned, fordi der er huller, så der kommer mørtel op. Jeg synes faktisk, at den er rigtig fin at mure med.

Hæfter LESS-murstenen bedre?

Det har vi svært ved at vurdere og vi har heller ikke prøvet at skille den ad endnu, så det er svært at svare på. Det tænker vi, at den gør rent logisk.

Oplever I, at man kan mure mere rent med LESS-murstenen?

Vi har svært ved at forestille os, at den skulle svine mindre. Vi tænker, at det er nogenlunde det samme som med en traditionel mursten.

Har I bemærket andre fordele ved den nye LESS-mursten?

Det er nemmere for os at knalde den over på midten, fordi der er hul i stenen, og så knækker den der. Det er en meget god fordel. Det er nemmere at hugge murstenene og tilpasse dem, når der er huller i. Nu har jeg lige muret standerskiftet, det har været meget rart, at der er huller. Det var de gode til.

Den har heller ikke været så hård at klippe. Det er en fordel, at murstenen er nemmere at klippe, fordi man ellers kan mærke det i skulderen. Hvis en arbejdsmand skal klippe 100 af de traditionelle mursten, og de hver anden gang ikke lige vil klippe over, så får han altså ondt i albuen. Det betyder noget i forhold til nedslidning. Der kunne LESS godt være en kæmpe fordel.

Hvad synes I om, at LESS-murstenen er med til at skåne miljøet?

Man bruger jo også en masse fossile brændstoffer på mørtel og sådan noget som cement. Er der lavet regnskab om, hvor positivt det er i det lys? Det kan godt være, Egernsund Wienerberger skal brænde en mindre masse, men hvis der så skal bruges mere cement, og man ved, at det er noget af det, der sviner mest i hele verden at lave cement. Men det er totalt fedt, hvis man rent faktisk kan spare CO2 på trods af de andre materialer, der sviner.

Redaktion: Ja, der bruges 5% mere mørtel, når man murer med LESS – men det giver stadig en samlet CO2-besparelse. Læs mere her

Hvad er jeres konklusion på at mure med LESS-murstenen?

Konklusionen er, at LESS-murstenen er bedre på nogen punkter, og på andre punkter er den det samme som traditionelle mursten. Der er ikke nogen punkter, hvor den er dårligere. Og hvis den så også er god for miljøet, så er det jo bare win-win.

Mursten - EW0466 Kobber - LESS opmuring

LESS kampagnebilleder

Læs mere om vores CO2-reducerende LESS mursten og se flere spændende projekter, som også har valgt LESS til deres byggeri.

__________

Grønt guldprojekt satser stort på murstenen LESS

Med målet om DGNB Guld er kravene særdeles høje på nyt boligprojekt i Brøndby, hvor CASA lige nu opfører 215 lejligheder på i alt 17.000 kvadratmeter.

Fik du vores 3-i-1 til arkitekten?

Bliv inspireret til mønstermurværk med et vælg af farver, udtryk og nuancer af  mursten.

Bestil bogen her