Mursten præger bæredygtig byudvikling i Sønderborg

Mursten - EW3255 Red Shade - Kongebrohuset, Sønderborg

ProjectZero blev etableret som et offentligt privat partnerskab i 2007 og har siden arbejdet for at gøre Sønderborg til en CO2-neutral kommune i 2029. Arkitektonisk skal der tænkes futuristisk, fortællinger skal skabes og Sønderborgs historie fremelskes – hele tiden med bæredygtigheden for øje. På byens havn opføres blandt andre Seniorbofællesskabet og Kongebrohuset, der begge bygges i holdbare materialer med vores røde mursten, der samtidig er inspireret af havnens gamle marinekaserne.

Ambitionen med ProjectZero er at løse klimaudfordringen lokalt i Sønderborg for derefter at kunne vise vejen for andre byer verden over, så de kan skabe egne omstillinger og grønne arbejdspladser og på den måde bidrage til en bedre verden for alle.

- Der er sket meget, siden Sønderborg startede som klimafrontløber, og vi har set et stort engagement fra lokalsamfundet. Vi er kun halvvejs i mål, men vi har allerede oplevet store forandringer. Sønderborg har fået et intelligent integreret energisystem, og erfaringerne fra Sønderborgs ZERObolig har fået flere byer til at afprøve Grøn Bolig initiativet, siger Peter Høffner Thomsen, der er med i ProjectZero og Commercial Director hos Egernsund Wienerberger.

"Den gamle kaserne bag Seniorbofællesskabet er som bekendt bygget af rustikke mursten. Det var derfor nærliggende for os også at anvende mursten med et lignende udtryk for at videreføre områdets historie, og samtidig lave DGNB-certificerede bæredygtige bygninger, som kan holde i mere end bare 50 år."

Per Fischer, arkitekt m.a.a. og partner hos Reiulf Ramstad Arkitekter

DGNB-certificerede bygninger skyder op i Sønderborg

To nye bygninger på Sønderborgs havnefront, Seniorbofællesskabet og Kongebrohuset, er præcertificerede til DGNB Guld, hvilket understreger deres kvalitet i forhold til bæredygtighed.

- Det er ingen hemmelighed, at byggebranchen spiller en stor rolle i det samlede CO2-regnskab, og derfor er det også fantastisk at se flere byggerier i Sønderborg, der sigter mod DGNB-certificeringer. Det er ikke bare symbolsk, men en objektiv bæredygtig blåstempling af byggerierne. Samtidig glæder det mig, at man har tænkt langsigtet i forhold til bygningernes livscyklus og holdbarhed, fortæller Peter Høffner Thomsen.

Bæredygtighed skal nemlig ses over mange år og ikke kun på den korte bane, hvis man spørger Per Fischer fra Reiulf Ramstad Arkitekter, der har tegnet Seniorbofællesskabet med en vision om at cementere havnens historie helt tilbage fra 1864 og mere end 200 år ind i fremtiden med øje for den langsigtede bæredygtighed.

- Da vi i sin tid besigtigede området for byggeriet, fik vi øje på et gammelt kranfundament i vandet. Kranen havde været anvendt til servicering af tyske krigsskibe helt tilbage til 1864. Fundamentet skulle jævnes ud, men vi ville gerne beholde det og bygge videre på historien. Derfor lavede vi fundamentet om til en kaj, der skulle bruges som kajakhavn, siger Per Fischer, der er arkitekt og partner hos Reiulf Ramstad Arkitekter, og fortsætter:

- På den måde kunne vi holde en del af byens historie i live og samtidig bygge videre på den. Mennesker knytter sig til sammenhænge og historie. Den gamle kaserne bag Seniorbofællesskabet er som bekendt bygget af rustikke mursten. Det var derfor nærliggende for os også at anvende mursten med et lignende udtryk for at videreføre områdets historie, og samtidig lave DGNB-certificerede bæredygtige bygninger, som kan holde i mere end bare 50 år.

Seniorfælleskabet skal være med til at skabe rammerne for og styrke det nye havnemiljø både socialt og visuelt i forhåbentlig mere end 200 år ind i fremtiden.

Mursten - EW3255 Red Shade - Kongebrohuset, Sønderborg

Røde mursten med respekt for historien

Kasernen og dens rustikke facade af mursten gemmer på en masse historie og er samtidig billedet på fortællingen om bæredygtige byggerier, der er brugbare i mange år og patinerer flot fremfor at forfalde. Derfor var der - også for arkitekten bag Kongebrohuset - meget inspiration at hente og historie at videreføre fra havnens gamle byggerier til de nye med henblik på opførelsen af byggerier, der bidrager til historien og ikke mindst et grønnere byggeri.

Fra samtlige af Kongebrohusets 26 eksklusive liebhaverlejligheder har man udsigt til sundet og den gamle havnefront samt den velbevarede murstenskaserne.

- Vi har arbejdet meget med forskydninger i byggestrukturen og lavet store terrasser til samtlige lejligheder, så alle får optimal glæde af udsigten. Terrassernes fortandinger og murstensfacaden er inspireret af den bagvedliggende kaserne, hvorpå der ses fine detaljer og godt håndværk. Vi ville bevare historien gennem inspiration fra og referencer til de omkringliggende gamle bygninger, der både besidder karakter og har en masse spil i sig, fortæller Klaus Toustrup, der er partner og arkitekt hos C.F. Møller, rådgiver for A. Enggaard A/S, som er projektudvikler sammen med BMC Fonden. Han fortsætter:

- Det var naturligt for os at anvende få primære materialer med mursten som det ene element. Hertil søgte vi et rødligt rustikt udtryk med et fint farvespil, uden at facaden fremstod plettet som et leopardskin, men alligevel med afveksling i murstenene med en rolig fremtoning. Her imødekom murstenen EW3255 Red Shade fra Egernsund Wienerberger vores krav om langvarig holdbarhed og unikke karaktertræk.

Mursten valgt med holdbarhed for øje

Ifølge Per Fischer blev murstenene fra Egernsund Wienerberger også i Seniorbofællesskabets tilfælde valgt på baggrund af kvalitet, udseende og holdbarhed:

- I jagten på mursten faldt vi over Egernsund Wienerbergers EW2209 Multirød mursten, der havde de rette nuancer og en rusticitet i overfladen. Murstenene har identitet og skaber et udtryk med stærk karakter og indgår i et perfekt sammenspil med fugerne. Samtidig ved vi, at murstenene er produceret af naturlige materialer med en lang levetid, hvilket netop understøtter Sønderborgs bæredygtige ambitioner.

Hos Egernsund Wienerberger er vi glade for, at vi kan bidrage til de lokale byggerier og fortællinger med mursten, der også er anvendt til 50 boliger på Bülowsvej og Kollegiet ved Sønderborg Havn, der har opnået DGNB Sølv. Seniorbofællesskabet og Kongebrohuset er i skrivende stund præ-certificerede til DGNB Guld

Brochure - DGNB

Sådan bidrager vi til DGNB-byggerier

Behov for dokumentation til dit DGNB byggeri?

Se hvordan vores produkter bidrager til ordningen og bestil vores DGNB-dokumentationspakke her.

LESS. En mursten til fremtidens byggeri.

Ved at reducere materialeforbruget med 15% og brænde med certificeret biogas reducerer vi CO2-udledningen i produktionen med 70-90%.

Sådan har vi skabt fremtidens mursten.