Et markant tegludtryk på Kongsparken i Tromsø

Beklædningstegl - URBAN Frederiksberg, Norge

Kongsparken-projektet i Tromsø centrum er færdigbygget, og facaden er beklædt med beklædningstegl, der har et distinkt udtryk for området.

Med en unik beliggenhed i den øvre del af bykernen i Tromsø, bliver byggeriets teglfacade meget synlig for omgivelserne. Beklædningstegl fra Egernsund Wienerberger beriger Kongsparken med et levende facadeudtryk, der varierer, afhængigt af vejr og lysforhold.

Kongsparken er et boligprojekt med 34 lejligheder fordelt over ni etager, og med erhvervslokaler i stueplan. Med byens puls og den grønne, respektable Kongsparken som nærmeste nabo, er boligprojektet blevet et attraktivt lejlighedskompleks i centrum af Tromsø. Det er AT Plan og Arkitektur, der har tegnet byggeriet på vegne af opdragsgiver og byherre JM Hansen Eiendom AS/Frabene AS, og totalentreprenøren er Econor.

Levende teglfacade med et solidt og elegant udtryk

På facaden til Kongsparken er der monteret i alt 35.000 beklædningstegl, leveret af Egernsund Wienerberger. Beklædningsteglet en tegltype, der hedder URBAN Frederiksberg, med U-profil. Den robuste og ru U-profil giver et kraftigt og spændende udtryk i teglfacaden. URBAN beklædningstegl leveres med 30 års garanti mod frostskader, og har som teglprodukter generelt meget lang levetid.

Trond Alsgaard Hansen, arkitekt i AT Plan og Arkitektur, kan især godt lide den tydelige struktur i teglfacaden:

- Vi synes, facaden fremstår som varm og levende. Patinaen og schatteringerne i overfladen giver et levende udtryk, som vil variere, afhængigt af vejr- og lysforhold. Strukturen i facaden vil også give et rigt lys- og skyggespil.

Beklædningstegl fra Egernsund Wienerberger er et robust og vedligeholdelsesfrit materiale, der bidrager til at opnå en solid standard på ejendommen.

- Kongsparken er et forholdsvis højt byggeri med en central placering i Tromsøs centrum, og det er vigtigt, at byggeriet giver noget tilbage i form af visuelle kvaliteter. Det er et byggeri pænt over gennemsnitlig standard, og det bør også afspejles i facadeudtrykket. Tegl giver facaden et både solidt og tidløst udtryk, fortæller Hansen.

© Wienerberger AS | JM Hansen Eiendom AS
Beklædningstegl - URBAN Frederiksberg, Norge

Tegl monteret i vildt forbandt

De 35.000 beklædningstegl blev monteret i et vildt forbandt, hvor der ikke er nogen systematik i mønsteret. Det gør, at beklædningsteglen kommer i en mere tilfældig rækkefølge, der giver liv til facadeudtrykket.

- Alle stenene har en lidt forskellig struktur. Når man kombinerer nogle grovere sten med andre lidt finere, bliver summen af det meget levende. Når det regner bliver facaden mørkere, og når det tørrer op er det et helt andet udtryk. Nuancerne i beklædningsteglen ændres rigtig meget i takt med lyset, fortæller Bengt-Ola Johansen, anlægsleder i Econor.

© Wienerberger AS | JM Hansen Eiendom AS

Beklædningstegl egner sig godt til genbrug

Udover URBAN’s æstetiske egenskaber passer tegltypen godt ind i et cirkulært økonomisk perspektiv, da materialet har gode egenskaber for genbrug.

URBAN monteres på lægter, og kan dermed skrues ned fra en gammel væg og bruges igen, hvis behovet skulle opstå. Man må selvfølgelig regne med lidt svind i sådan en arbejdsproces, men andelen af teglsten til genbrug vil ligge meget højt ved god planlægning og håndtering. Materialet består af 100% naturlig og brændt ler, og kan også bruges som fyldmasse ved endt livscyklus.

Information om projektet

Projektets navn: Kongsparken

Arkitekt: AT Plan og Arkitektur
Bygherre: JM Hansen Eiendom AS/Frabene AS
Entreprenør: EconorProdukt: Blauwrood
Opført: 2021
Beklædningstegl: URBAN beklædningstegl

Urban U Frederiksberg Natur

Beklædningstegl::
URBAN beklædningstegl

Facaden fremstår varm og levende med URBAN beklædningstegl. Patinaen i overfladen giver et levende udtryk, som vil variere, afhængigt af vejr- og lysforhold.

Find inspiration her.

Kontakt os

Har du brug for sparring til dit næste byggeri? Eller har du spørgsmål specifik til vores URBAN beklædningstegl

Kontakt vores salgsafdeling her.