Beklædningstegl er et populært materiale, som vinder frem

Arkitekter, bygherrer og entreprenører efterspørger den mere og mere, og med sine innovative og æstetiske egenskaber er beklædningsteglen blevet et populært materialevalg på udvendige facader.

Beklædningstegl kombinerer charmen fra den klassiske mursten med nye kvaliteter, som imødekommer de aktuelle standarder for facadematerialer. Det er derfor ikke mærkeligt, at produktet får stor opmærksomhed i byggebranchen, og at det vælges stadig oftere.

Vi har udviklet vores egen beklædningstegl, URBAN, for at kunne tilbyde et flot, funktionelt og bæredygtigt alternativ til markedet.

Gennem de seneste år er beklædningstegl blevet et mere og mere eftertragtet facademateriale i Skandinavien. Det kan vi skrive under på, efter vi lancerede beklædningsteglen URBAN, som er blevet et nyt alternativ på markedet til den traditionelle mursten.

URBAN beklædningstegl er de seneste år blevet monteret på mange store og smukke projekter.

Sammen med vores produktchef for beklædningstegl og tag, Per Ivar Ødegaard, giver vi dig her et indblik i, hvorfor URBAN beklædningstegl er blevet et populært facademateriale, samt hvilke URBAN-produkter vores kunder efterspørger mest.

URBAN beklædningstegl er et nyt supplement på markedet

Da vi stod og skulle udvikle URBAN beklædningstegl, var målet at tilbyde enkle, vedligeholdelsesfrie og holdbare facadeløsninger på teglens præmisser, som sørger for æstetik og funktionalitet med dens naturlige farver og ikke mindst lange holdbarhed.

Et andet vigtigt aspekt var, at produkterne skulle være hurtige at montere under alle forhold på byggepladsen af hensyn til en god fremdrift og økonomi i hele levetiden.

- Alle vores keramiske produkter er baseret på keramikkens grundlæggende egenskaber og høje krav til kvalitet. URBAN beklædningstegl er baseret på vores mere end 200 års stærke rødder og tradition inden for teglproduktion, og vi ønskede at udvikle noget nyt og innovativt til markedet i tråd med vores målsætning. Materialet giver et solidt og elegant udtryk, og facaden bliver bare flottere med tiden, fortæller Per Ivar Ødegaard.

Han fremhæver især den ikoniske bygning Vennesla Kirke, som er beklædt med den specialudviklede beklædningstegl URBAN Fredriksberg:

- Jeg synes, vi er lykkedes godt med URBAN, og responsen er positiv, både fra arkitekter, bygherrer og entreprenører. Vi har leveret beklædningstegl til flere store og fine projekter i de senere år. Et, der især må nævnes, er Vennesla Kirke i Norge, med den særlige arkitektur, hvor alle hjørner er skråskåret, og facaden får et sømløst og gennemført udtryk. LINK arkitektur har tegnet en ikonisk bygning, hvor facaden og beklædningsteglen passer som hånd i handske.

Rødlig beklædningstegl vækker nostalgi og udstråler varme i bybilledet

Beklædningstegl kan med sin enkle og horisontale linjeføring varieres ud fra den valgte profil, overfladestruktur og de naturlige teglfarver, som tilbydes. Dette giver arkitekten en stor frihed til at påvirke bygningens udtryk med forskellige lægteafstande, profiler og hjørneløsninger.

Spørger man vores produktchef om trendene og tendenserne inden for beklædningstegl, er svaret:

-  Vi kan se, at URBAN Christianshavn i U-profil er den beklædningstegl, vi sælger mest af. Særligt den klassiske teglrøde farve præger i høj grad bybilledets oprindelige arkitektur, og vi ser nu stadig oftere, at de rødlige toner vender tilbage i nye bygninger. Det er en klassisk trend, som vækker nostalgi og udstråler varme. Selve U-profilen har et markant overlap og en horisontal profil, så facaderne får et spændende og varieret udtryk via lys og skygge gennem årstiderne.

Bæredygtigt materiale med lang levetid

URBAN beklædningstegl har også innovative egenskaber, der imødekommer de gældende standarder for facadematerialer.

- Vi ser en helt klar trend med, at arkitekter og bygherrer ønsker bæredygtige materialer med lang levetid, som tilfører noget nyt og spændende til facaden, og som samtidig sikrer æstetikken og funktionaliteten gennem hele levetiden. Materialet er både solidt og elegant i sit udtryk og leverer en meget holdbar og ventileret produktløsning med minimalt vedligehold. Bæredygtighed, genbrug og cirkulær økonomi er nøgleord, som virkelig passer på beklædningsteglen som produkt, fortæller Per Ivar Ødegaard.

Han forklarer, at hvis behovet skulle opstå, kan URBAN beklædningstegl tages ned og monteres på en ny facade.

- Man må selvfølgelig regne med lidt tab i sådan en arbejdsproces, men andelen af mursten til genbrug vil kunne ligge meget højt med en god planlægning og håndtering. Tegl er lavet af ler og indeholder ingen giftige eller miljøskadelige stoffer, og skal derfor ikke behandles som særligt affald, når livscyklussen en gang er forbi.

URBAN kan leveres med EPD, hvis det ønskes, og leveres med 30-års produktgaranti, som garanterer frostsikkerhed, holdbarhed og farveægthed.

Beklædningstegl - URBAN Christianshavn - installeret - U profile

Beklædningstegl med forskellig struktur

Er du interesseret i beklædningstegl med forskellige profiler?

Få inspiration her

Vil du gerne have inspiration direkte i din indbakke?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og bliv inspireret af vores referenceprojekter og produkter.

Tilmeld dig her