Murstenen understøtter byggestilen og arkitekturen i Christiansfeld

Den gamle skole, Messing

En gul mursten er ikke bare gul. Det ved Luplau & Poulsen Arkitekter om nogen.

Til opførelsen af fire nye dobbelthuse i det Unesco fredede Christiansfeld var det afgørende at finde den helt rigtige gule mursten, der kunne matche de historiske omgivelser.

Præmieret med Arkitekturprisen 2021 af Kolding Kommune.

Christiansfeld i Sønderjylland er en velbevaret kulturperle med dets ikoniske gulstenshuse, røde tage og brostensbelagte gader. Så velbevaret, at byen i 2015 kom på UNESCO’s verdensarvsliste som det syvende sted i Denmark.

At renovere og bygge nyt i et bevaringsværdigt område stiller store krav til arkitekturen og byggematerialer. Det var også tilfældet, da Luplau & Poulsen Arkitekter skulle opføre 29 boliger ved Christiansfeld Gamle Skole. Den tidligere gamle drengeskole består nu af tre fredede huse, der er blevet renoveret og transformeret til boliger, og fire nye dobbelthuse.

- Projektet har haft stor bevågenhed, og der var et stort krav om, at byggeriet skulle tilpasses byen. Vi har skelet meget til, hvordan resten af byen ser ud, og derfor var det vigtigt at finde den helt rigtige gule mursten til de nye huse, forklarer Vibe Kragholm Knudsen, arkitekt hos Luplau & Poulsen Arkitekter

Den rigtige gule mursten til Christiansfeld

Valget faldt på Egernsund Wienerbergers blødstrøgne mursten EW0470 Messing, der er en varm gul mursten med en overflade nuanceret af sort forstøvning.

- Vi lavede en prøvemur, så vi kunne se murstenen i en større sammenhæng. Vi valgte den, fordi murstenen blender rigtig godt ind i den kontekst, den er i og passer godt i både farve og overflade, siger Vibe Kragholm Knudsen og fortsætter:

- Vi er lykkedes med en moderne fortolkning af Christiansfeld, og der spiller murstenen en meget stor rolle i, at byggeriet er blevet vellykket. Den gule mursten har en helt særlig farve, struktur og patina, som passer til de gamle huse, der står lige ved siden af de nye boliger.

© Egernsund Wienerberger A/S

Udvikling af mursten til nybyggeri i ældre kontekst

Murstenen EW0470 Messing er det oplagte valg, når der skal bygges nyt i en ældre kontekst. Det glæder derfor også Rikke Ask, arkitekt og produktudvikler i Egernsund Wienerberger, at den gule mursten bliver brugt som tiltænkt.

- Vi er utroligt stolte af at levere mursten til et byggeri i Christiansfeld og at se vores mursten i så fint et selskab. Vi har netop forsøgt at lave en mursten, der gør det muligt at matche konteksten, når du bygger nyt. EW0470 Messing er lavet til at passe ind i allerede eksisterende bymæssige sammenhænge, hvor der stadig er brug for at bygge gult, men hvor der er behov for, at farven matcher de ældre bygninger. Det er fedt, at arkitekterne også kan se meningen med det.

Der ligger mange timers arbejde og research bag udviklingen af den gule farve. Det gamle, gule DSB-hovedkvarter, der ligger på hjørnet ved Kongens Have i København, har blandt andet været inspirationskilde til murstenen.

- Det er en almindelig gul mursten, som vi har givet et sort slør. Den er inspireret af de gamle gule mursten, vi ser overalt. Mursten, som har optaget tidens sod og ælde. Den sorte nuance er tænkt, så den gule farve tonemæssigt kommer et nøk ned, forklarer Rikke Ask.

Den Gamle Skole, Messing

Når murstenen fremmer arkitekturen

Ifølge Rikke Ask er det murstenens fornemmeste opgave at fremme arkitekturen, så bygningen taler sit eget sprog:

- Murstenen skal understøtte arkitektens arbejde, så det ikke er selve murstenen, der løber med opmærksomheden, men det samlede arkitektoniske udtryk. Det har været vigtigt for os at gøre noget ved den gule farve, så den falder ind i den bynære kontekst og ikke står og råber.

Det er også en af årsagerne til, at Luplau & Poulsen Arkitekter i samarbejde med Kolding Kommune, stadsarkitekten og Domea valgte murstenen EW0470 Messing.

- Det allervigtigste er, at murstenen ikke skriger: ’Her står jeg, jeg er helt ny’. Det kan du nogle gange se, når der bygges nyt i en by. Det kan du ikke her. Murstenen følger traditionerne i Christiansfeld, og jeg er meget glad for resultatet, siger Vibe Kragholm Knudsen.

Byggestilen fastholdes i Christiansfeld

Det er ikke kun den gule farve på murstenen, som har optaget arkitekterne. Det var også vigtigt, at de nye dobbelthuse fik det helt rigtige udtryk, der matcher arkitekturen i Christiansfeld.

- Der er en række detaljer, som vi arkitektonisk har haft fokus på for at ramme den helt rigtige byggestil. Murstenen går helt ned til jorden, da husene i byen ikke har store sokler. Der er lavet et flot recesmurværk ved vinduerne. Den lysegrå fuge giver huset en farve, der passer ind i konteksten. De nye huse har også den karakteristiske hældning på taget, røde vingetegl og skorsten, slutter Vibe Kragholm Knudsen.

Den Gamle Skole, Messing

Information om Boliger ved Christiansfeld Gamle Skole

Projektets navn: Boliger ved Christiansfeld Gamle Skole
Arkitekt: Luplau & Poulsen Arkitekter
Produkt: EW0470 Messing
Opført: November 2020
Præmieret med Arkitekturprisen 2021 af Kolding Kommune.

_______

Nysgerrig på EW0470 Messing?

Dyk ned i den varme gule mursten, der er det oplagte valg, når du skal bygge nyt i en ældre kontekst. Murstenen findes både som en traditionel blødstrøgen mursten og i en CO2-reducerende LESS-udgave.

Læs mere her.

Mursten til renovering?

Har du brug for sparring om mursten, som er udviklet specielt til renoveringsprojekter?

Find vores kontaktdata her.