CO2-besparende mursten skal beklæde fremtidens klimavenlige huse

Mursten: EW2169 Cold Hawaii | Privatbolig

Ambitionerne om mere klimavenlige huse og fokus på den grønnere dagsorden i markedet for nybyggede huse vokser. Nye krav til klimaberegninger styrker nemlig efterspørgslen på mere bæredygtige materialer, der kan sikre CO2-reduktion og sætte nye standarder for, hvordan man definerer fremtidens huse.

At bygge nyt hjem er ensbetydende med en lang række valg og mange muligheder. Vigtige detaljer, som skal opfylde ønsker til stil, funktion og æstetisk udtryk, men som for flere og flere nybyggere også bliver til spørgsmål om, hvor bæredygtigt og CO2-reducerende, man kan bo.

I januar 2023 trådte en ny lov om klimaberegninger i kraft. Den skal sikre, at CO2-udledningen fra nye bygninger i Danmark reduceres over en årrække, også for enfamiliehuse.

Hos Egernsund Wienerberger har vi optimeret vores CO2-reducerende serie af mursten kaldet LESS til en endnu mere miljøvenlig udgave.

- Mursten er danskernes foretrukne byggemateriale til facader og derfor et oplagt sted at sætte ind. Vores LESS-mursten er dematerialiseret, hvilket betyder, at vi fjerner materiale fra den enkelte mursten, så vi reducerer mængden af råvarer gennem perforering, behovet for brænding og behovet for tørring. Samtidig mindsker vi transportbelastningen og gør murstenene lettere at håndtere ude på byggepladsen. Udover et markant lavere CO2-aftryk produceres alle LESS-mursten med 100 procent biogas, siger vores kommercielle direktør, Peter Høffner Thomsen.

I løbet af 2023 vil størstedelen af sortimentet fra Egernsund Wienerberger hedde LESS og bære et markant mindre CO2-aftryk med sig.

Godt samarbejde med Nordens største husbygger

HusCompagniet har en klar ambition om, at CO2-aftrykket for nybyggede huse skal reduceres så meget som muligt, og man har derfor i HusCompagniet taget imod nye krav om klimaberegninger med åbne arme. Beregningerne gør det nemlig nemmere at arbejde systematisk med at reducere CO2-aftrykket blandt andet ved at se på forskellige materialers påvirkning af aftrykket.

- Vi har et erklæret mål om, at vi i 2025 har reduceret CO2-udledninger fra produktionen af byggematerialer med 35 procent. Og i 2030 helt op 70 procent. Ikke kun i produktionen men for hele husets livscyklus på 50 år. Denne mission styrkes i høj grad gennem samarbejdet med leverandører og igennem innovation af de materialer, vi bygger med, forklarer Elisabeth Heimdal Wærsted, Business Development Manager inden for Bæredygtighed i HusCompagniet.

Hun tilføjer:

- Vi har ambitioner om, at alle vores huse skal være klimavenlige. Det skal ikke være et tilvalg. Derfor arbejder vi med alle materialer og har i vores klimaberegninger gjort os klart, hvorfra de store CO2-aftryk kommer. Jo tungere konstruktionen er, des mere udledning er der typisk fra dem. Husenes ydervæggene er derfor oplagte at se på.

Bygger man i dag et hus med HusCompagniet, kan man blandt andet tilvælge vores LESS-mursten.

- LESS er et godt eksempel på innovation og produktudvikling af de materialer, vi bygger med. Hvis man kigger på et hus bygget med LESS-sten, vil man ikke med det blotte øje kunne se, at der er tale om en sten, der er mere bæredygtig. Men fordi der er brugt biogas i stedet for naturgas og mindre ler, vil CO2-aftrykket være lavere pr. m2 facade. At arbejde med CO2-reducerede udgaver af de produkter, vi bruger allerede, er én måde at nedbringe CO2-aftrykket fra vores huse, siger Elisabeth Heimdal Wærsted.

Elisabeth Heimdal Wærsted, Business Development Manager | HusCompagniet

"LESS er et godt eksempel på innovation og produktudvikling af de materialer, vi bygger med. Hvis man kigger på et hus bygget med LESS-sten, vil man ikke med det blotte øje kunne se, at der er tale om en sten, der er mere bæredygtig. Men fordi der er brugt biogas i stedet for naturgas og mindre ler, vil CO2-aftrykket være lavere pr. m2 facade. At arbejde med CO2-reducerede udgaver af de produkter, vi bruger allerede, er én måde at nedbringe CO2-aftrykket fra vores huse"

Elisabeth Heimdal Wærsted
Business Development Manager i HusCompagniet

Det skal fungere på byggepladsen

Selvom vores LESS-mursten allerede er taget i brug i en lang række projekter på projektmarkedet, så er overgangen til LESS en proces, man fra HusCompagniets side gerne vil styre.

- Vi sender ikke noget ud til kunderne, vi ikke er trygge ved. Derudover er det vigtigt, at materialerne fungerer ude på byggepladsen hos dem, der har dem i hænderne, fortæller Elisabeth Heimdal Wærsted, der bakkes op af HusCompagniets kvalitetschef Erik Meyenburg:

- Murerne melder positivt tilbage ude fra byggepladsen. De beretter blandt andet, at forarbejdningen på LESS er god, vægten gør stenen behagelig at arbejde med, og at hullerne fyldes med mørtel som de skal, siger han.

Selvom LESS er perforeret, ligner stenen stadig en traditionel blødstrøgen mursten. Udseendet og æstetikken er fuldstændig den samme. Man kan lave de samme forbandter, og den holder murmål.

- Vi siger jo, at vores kunder kan komme trygt i hus, og her føler jeg, at LESS-murstenen er et rigtigt godt eksempel på, at man kan lave væsentlig CO2-reduktion og levere det samme kvalitetsprodukt, siger Elisabeth Heimdal Wærsted og afrunder:

- Vi har i HusCompagniet som totalentreprenør og husbygger et kæmpe ansvar. Med en af markedets mest miljøvenlige mursten er vi nået et skridt videre på rejsen mod fremtidens klimavenlige huse.

Mursten: EW2169 Cold Hawaii | Privatbolig

LESS. CO2-besparende mursten til fremtidens byggeri.

Ved at reducere materialeforbruget med 15% og brænde med certificeret biogas reducerer vi CO2-udledningen i produktionen med 70-90%. CO2-besparelsen i produktionen af LESS dækker fase A3 i EPD'en.

Vil du have inspiration direkte i indbakken?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og hold dig opdateret på vores produkter, referencer og meget andet.