Røde tegl og vogngrønne vinduer

Brick: EW3255 Red shade | Fyrkanten, Høje Taastrup

Røde tegl og vogngrønne vinduer markerer nyopført københavnerkarré i Høje Taastrup C

Mellem Den Gule By og City 2 er der i bydelen Høje Taastrup C blevet opført helt nye boliger under navnet Fyrkanten. Med sine markerede hjørner og københavnerkarré stil stråler bygningen højt over Europas største og længste skaterpark og byens nye rådhus. Vores røde mursten tilføjer bygningen det gammeldags københavnerudtryk, som fremhæver caféen og portene til bygningen med flotte murværksdetaljer.

Det gamle område i Høje Taastrup C er en del af en ambitiøs byudviklingsplan, der skal være med til at omdanne byen til en mere sammenhængende, aktiv og tryg bydel med flere boliger og mere erhverv.

Byggeriet Fyrkanten er det første færdige byggeri i den nye bydel. Fyrkanten består af en café i stueetagen, 107 lejelejligheder og en tagterrasse på toppen af bygningen.

Hos Egernsund Wienerberger har vi sat præg på bygningen med vores rustikke og håndstrøgne mursten EW3255 Red Shade. Med sit karakteristiske udseende og sin markante røde farve rammer murstenen bygningen stilfuldt ind. Det rustikke og rå udtryk bliver fremhævet yderligere med valget af to forskellige fugefarver og de vogngrønne vinduer.

"Vi har valgt murstenen Red Shade for at trække tråde tilbage til det gamle København. Samtidigt tilføjer murstenen nabolaget farve og kontrast."

Jesper Skjoldborg Kullberg
Projektchef hos Mangor & Nagel - en del af AART

Recesmurværk bryder bygningen op

Fyrkantens murværksmønstre og fremhævede detaljer er nøje planlagt af arkitekterne Mangor & Nagel – en del af AART.

- Det var vigtigt for os at nedbryde byggeriet og lave det lidt anderledes. Caféen i stueetagen er blevet fremhævet på samme måde som de store porte. Her bryder vi den store volumen op i mindre enheder. Murstenen er blevet trukket ud, skubbet ind og vendt rundt for også at fremhæve gesimsen. Vi har valgt murstenen Red Shade for at trække tråde tilbage til det gamle København. Samtidigt tilføjer murstenen nabolaget farve og kontrast, fortæller Jesper Skjoldborg Kullberg, Projektchef hos Mangor & Nagel – en del af AART

Som den eneste bygning i kvarteret er Fyrkanten placeret på grænsen af hele det nye byområde. Bygningen er derfor eksponeret på tre og en halv side, hvorfor bygningsarkitekturen fokuserer på at fremhæve karreens fire hjørner. Dette unikke aspekt i placering giver det hele en smule accentuering. Imellem hjørnerne finder man altaner, der er bygget som bånd, der trækker på tværs af konstruktionen. De hænger derfor sammen i et langstrakt format, som udspiller sig mellem hjørnerne.

Mursten forener nyt og gammelt

Det gamle område i Høje Taastrup C har med Fyrkanten været starten på at udvikle området og samtidigt sat rammerne for at genbesøge den gamle stil. Bygningen med den markante røde teglfarve, de lyse fuger samt vogngrønne vinduer og altaner leder forbipasserende tilbage til den tidlige industrialiserings arkitektur. Dengang blev bygninger kreeret ud fra enkle og præcist designede arkitektoniske virkemidler.

Projektchef Jesper Skjoldborg Kullberg afrunder:

- Vi er yderst tilfredse med det udtryk, bygningen er endt med. Området vil være en byggeplads de kommende år på grund af byudviklingen. Det til trods er de 107 lejeboliger stadig lejet hurtigt ud. Det siger alt om bygningen, vil jeg mene.

På toppen af Fyrkanten er en unik tagterrasse prioriteret. Her er der luft og plads til at boltre sig og nyde udsigten på de flot dekorerede siddearealer, der er opbygget.

Informationer om Fyrkanten

Projektets navn: Fyrkanten
Bygherre: Balder
Byggestyrer: Sjælsø Management
Arkitekt: Mangor & Nagel - en del af AART
Produkt: EW3255 Red Shade
Opført: 2022

Vil du vide mere om fordelene ved at bygge med mursten?

Oplev mulighederne, og find hele vores kollektion af flotte sten her.

Vil du have nyheder om spændende projekter eller inspiration direkte din indbakke?

Så kan du tilmelde dig vores nyhedsbrev her.

Seneste artikler