Mursten på Tanum kirkecenter har slægtskab til et vigtigt kulturminde

Mursten - Bronsgroen - Tanum Menighedscenter, Norge

Tanum kirkecenter er bygget i nærheden af det vigtige kulturminde, Tanum Kirke, som blev opført i middelalderen. Arkitekterne har taget hensyn til bygningsvolumen og de naturlige omgivelser i området.

Den gyldne mursten fra Egernsund Wienerberger giver et muralt udtryk, og har slægtskab til den eksisterende murede kirke. Longva arkitekter vandt Bærums arkitekturpris i 2019 for Tanum kirkecenter, og anerkendes for måden, kirkebyggeriet refererer til nordisk efterkrigsarkitektur.

Tanum kirkecenter i Slependen i Bærum indeholder publikumsfunktioner som mødesal og mødelokaler, samt kontorer til de ansatte. Kirkecenteret er tegnet af Longva arkitekter på vegne af bygherren Bærum kommune. Totalentreprenør er Moderne Byggfornyelse AS.

Gylden mursten på kirkecenteret

Facaden på Tanum kirkecenter et udført i en lys gylden mursten fra Egernsund Wienerberger, der optager farver fra vegetationen. De udvendige trapper og støttemure er også klædt i samme mursten som facaden.

Til Tanum kirkecenter har vi leveret murstenen. Bronsgroen. Det er en lys gylden, håndstrøget mursten med hvide og sarte grønne nuancer. Bronsgroen er en interessant mursten med et dristigt farvespil og en rå overflade, som tilsammen skaber et naturligt og dynamisk udtryk på facaden til Tanum Kirkecenter

Murstenen Bronsgroen er et smukt, robust og holdbart materiale, der er velegnet til et kirkebyggeri, der skal stå i mange årtier. Teglfacaden er desuden vedligeholdelsesfri, og vil blive smukkere som årene går.

Mursten - Bronsgroen - Tanum Menighedscenter, Norge
© Copyright: Egernsund Wienerberger A/S | Arkitekt: Longva Arkitekter | Foto: Ivan Brodey
Mursten - Bronsgroen - Tanum Menighedscenter, Norge

Muralt udtryk viser slægtskab med kirken

Kirkecenteret er tegnet så det tager hensyn til det utroligt vigtige kulturminde, Tanum Kirke, der er bygget i middelalderen. Arkitekterne har taget hensyn til, at bygningsvolumen underordner sig Tanum Kirke med en sakral karakter. Det murale udtryk på murstenen har også et slægtskab til den eksisterende murede kirke, men med forskellig karakter. Arkitekterne har sørget for, at det er kirken, der fremstår som den klart vigtigste bygning.

Omgivelserne rundt om kirkecenteret indgår også som en vigtig del af udformningen. Tanum kirkecenter ligger smukt i et frodigt naturlandskab. Longva arkitekter har været optaget af at skabe en blød overgang mellem kirkecenteret og terrænet udenfor. Derfor er den eksisterende vegetation som træer og skovbund bevaret, og er blevet en aktiv del af udeområdet. I hvert hjørne af kirkecenteret er der store vinduer, der indrammer udsigten til den historiske kirke.

Vinder af arkitekturprisen 2019

At arbejde med ny arkitektur i nærheden af vigtige kulturminder kan være en udfordring. Måden, Longva arkitekter løste denne udfordring på, var en stor del af baggrunden for, at de vandt Bærum kommunes arkitekturpris i 2019. Prisen er en hæderspris for byggeri og udeanlæg. Den går til et byggeri eller byggede omgivelser, der udmærker sig gennem sine kvaliteter.

Balancen mellem hensyn til kulturmindet og nye funktionelle og tekniske krav er noget af det, juryen vægter i sin begrundelse for tildelingen:

«Byggeopgaven er meget krævende, da kirken er et meget vigtigt kulturminde fra middelalderen, og kulturlandskabet er smukt og sårbart. Arkitekten har på mesterlig vis klaret at balancere hensynet til kulturminderne på stedet med nye funktionelle og tekniske krav. Nybyggeriet er lavmælt, men signalerer samtidig sit offentlige og sakrale program. Facaden er udført i lys brun tegl, der optager den stedlige farvepalette.»

Juryen fremhæver også, hvordan kirkecenteret har referencer til efterkrigstiden:

«Det murale udtryk på kirkecenteret antyder også et slægtskab til den eksisterende murkirke, men karakteren er forskellig, så kirken fremstår som klart den vigtigste bygning. Arkitekturen er beskeden og tidløs, med referencer til nordisk efterkrigsarkitektur.»

Information om projektet

Projektets navn: Tanum kirkecenter
Arkitekt: Longva arkitekter
Produkt: Bronsgroen
Opført: 2017

Danish Facade Brick Bronsgroen

Mursten:
Bronsgroen

_______

Gratis: 3-i-1 til arkitekten om mursten

En bog om mursten med inspiration, kollektion og skitsedel i én og samme bog..

Hent den gratis her.

Mursten til nybyggeri?

Har du brug for sparring om mursten, som er udviklet specielt til nybyggeri og andre projekter med særlige krav til farvespil og æstetik?

Find vores salgsafdeling her.