Mursten tilfører Linde Havens private boliger harmonisk dynamik

Mursten: EW3373 Safari | Lindehaven JF-grunden

I Sønderborg er en øde fabriksgrund forvandlet til en levende bydel, der byder på såvel dynamiske detaljer som et roligt helhedsindtryk. Områdets private boliger er beklædt med tre af vores mursten.

Et levende og grønt boligområde er blomstret frem i Sønderborg. Hvor der tidligere var industri, er der nu plads til liv, boliger og grønne åndehuller i en helt ny bydel, der omfatter både private og almene boliger. I alt byder det nye område på 126 lejemål fordelt på fem tårne og 34 rækkehuse.

Hanssen Ejendomme har købt den tidligere fabriksgrund og stået i spidsen for omdannelsen af området sammen med Boligforeningen B42. Som bygherre har Hanssen Ejendomme ønsket at skabe en række private boliger med en arkitektonisk rød tråd og en balance mellem dynamik og harmoni. Det er A78 Arkitekter og Skala Architecture, der har slået stregerne til projektet og sørget for at føre ambitionerne ud i livet.

Tre af vores sandfarvede mursten er valgt til områdets private boliger. De tre mursten Cold Hawaii, Light Coal og Safari har hver deres unikke udtryk, men harmonerer flot sammen på Linde Havens facader.

"Det betyder meget for os, at Egernsund Wienerberger er en lokal virksomhed. Der er nemlig ikke bare en god historie i, at murstenene er formet af lokalt ler, som nu er muret på husene af lokale håndværkere. At murstenene er lokale betyder samtidig, at transporten er minimeret, hvilket jo giver rigtig god mening i forhold til at reducere klimabelastningen ved transport."

Michael Andersen
Adm. direktør, Hanssen Ejendomme

Mursten balancerer dynamik og harmoni

De tre forskellige murstensvarianter, som vi har leveret, optræder på otte forskellige byggefelter, og til en af Linde Havens bygninger er der valgt en kombination af Cold Hawaii og Light Coal, der begge er blødstrøgne mursten. Samlet set er de tre mursten med til at skabe et på én gang levende og roligt facadeudtryk. Det uddyber Michael Andersen, der er adm. direktør hos Hanssen Ejendomme:

- I Linde Haven har det været vigtigt at skabe en balance mellem dynamik og harmoni. Med andre ord måtte boligerne ikke være for overvældende for øjet med for mange forskellige farver. Derfor har vi med murstenene fra Egernsund Wienerberger taget afsæt i gule nuancer, der dog har en grad af variation og et elegant farvespil.

Michael Andersen tilføjer:

- Arkitekterne har haft fokus på at sørge for harmoni i området, samtidig med at bygningernes varierende højder og de forskellige typer mursten tilfører området et dynamisk udtryk og kant.

Fra grå industri til grøn bydel

Linde Haven er beliggende på den tidligere JF-grund, som engang dannede rammen om Sønderborgs største arbejdsplads. Inden forvandlingen gik i gang, lå fabriksområdet uberørt hen. Fra Michael Andersen lyder det:

- Vi kunne se et stort potentiale i at give JF-grunden nyt liv efter fabrikkens konkurs. Derfor har vi været på en rejse, hvor vi har omdannet et øde og gråt område til en attraktiv og grøn bydel med masser af dynamik og liv og plads til mange forskellige mennesker.

Udover at skabe et mangfoldigt område er der indtænkt en grøn profil både rent visuelt og bæredygtighedsmæssigt.

Formet af lokale byggematerialer

Af hensyn til miljøet er der eksempelvis truffet forholdsregler som at anvende en høj grad af lokale råvarer samt gøre brug af genbrugsbeton. Fra Michael Andersen lyder det:

- Det betyder meget for os, at Egernsund Wienerberger er en lokal virksomhed. Der er nemlig ikke bare en god historie i, at murstenene er formet af lokalt ler, som nu er muret på husene af lokale håndværkere. At murstenene er lokale betyder samtidig, at transporten er minimeret, hvilket jo giver rigtig god mening i forhold til at reducere klimabelastningen ved transport.

Mønstermurværk tonede frem på TV

Da TV 2-programmet Nybyggerne i efteråret 2021 rullede over skærmen, kunne man som seer komme helt tæt på Sønderborgs nye bydel. Det populære program blev nemlig optaget i Linde Haven, hvor nybyggerne skulle sætte deres kreative og håndværksmæssige færdigheder i spil i fire af bydelens rækkehuse.

Her kunne man som seer desuden få et indtryk af husenes mønstermurværk, der byder på både fremadskydende kopper og forskellige bånd i murværket og dermed er et eksempel på, hvordan arkitekturen bygger på elegante detaljer. De heldige vindere kunne kalde det sandfarvede rækkehus for deres nye hjem og rykke ind i boligen med det flotte recesmurværk.

Information om Linde Haven

Projektets navn: Linde Haven
Bygherre: Hanssen Ejendomme
Arkitekt: A78 Arkitekter og Skala Architecture
Produkt: Mursten: EW2169 Cold Hawaii, EW2136 Light Coal og EW3373 Safari
Opført: 2020-2022

Mursten: EW2169 Cold Hawaii | Privatbolig

På udkig efter mursten i den helt rette nuance?

Find vores farvepalette, der spænder fra lyse sandfarver til over røde, rosé og gule toner til grå og mørke nuancer.

Vores murstenskollektion

Modtager du vores nyhedsbrev?

Ellers kan du tilmelde dig her og dermed undgå at gå glip af spændende tips og nyheder.

Tilmeld dig her

Vil du se spændende projekter med mursten fra Egernsund Wienerberger?

Her kan du gå på opdagelse i et udvalg af referencer.

Murstensreferencer