Sandfarvet murstensfacade spejler byens farver

Mursten - EW0479 Sand - Holmestrand Brygge, Norge

Det ambitiøse boligbyggeri Holmestrand Brygge sætter nye standarder for boligudvikling i centrum af Holmestrand.

For at opnå kvalitet og eksklusivitet er facaden på boligkvarteret beklædt med en sandfarvet mursten fra Egernsund Wienerberger, som passer godt ind i omgivelserne. Ved vinduespartierne har arkitekterne kombineret lodret relief og beklædning i træ for at skabe liv i facaden.

Boligprojektet Holmestrand Brygge blev færdigt i sommeren 2021, og er placeret i hjertet af Holmestrand, langs med havnepromenaden. Med sine 76 boliger er Holmestrand Brygge blevet et vellykket projekt, der kombinerer private boliger med erhvervslokaler og et grønt uderum til de lokale beboere. Boligkvarteret ligger idyllisk langs med vandkanten, og bygningernes højde og bredde er designet til at give flest muligt et havkig og gode solforhold.

Det er Asplan Viak, der har tegnet boligbyggeriet på vegne af bygherren Uni-Kvartalet AS/Holmestrand udvikling.

Sandfarvet mursten

Holmestrand Brygge har været et ambitiøst byggeprojekt, der har haft fokus på kvalitet i alle led. Mursten blev foretrukket som facademateriale, fordi det er et robust og holdbart materiale, der repræsenterer håndværksmæssig kvalitet og eksklusivitet. Det var også vigtigt, at farven på murstenen passede godt ind i området.

- Vi var på jagt efter en murstensfacade, der gav et lysere og lettere alternativ til de rødlige bygninger i området. Desuden har Holmestrand centrum en fjeldvæg i baggrunden, som ændrer farve, afhængig af vejr og årstid. Nogle gange er fjeldvæggen grøn, og andre gange er den gul og orange. Vi ville derfor have en teglfacade, der passer til de forskellige farver på fjeldvæggen og husene i området. Vi endte med en lys mursten, der spejler byens farver på en god måde, fortæller Trine Malin Svensson, arkitekt hos Asplan Viak.

Til facaden på Holmestrand Brygge har vi leveret murstenen EW0479 Sand. Det er en sandfarvet, blødstrøget mursten med et varieret farvespil.

Mursten er et meget holdbart materiale, som har meget længere levetid end mange andre traditionelle byggematerialer. Teglfacaden bliver også smukkere med tiden, og kræver ikke nævneværdig vedligeholdelse. Med lang holdbarhed og små vedligeholdelsesudgifter er mursten en solid løsning i et totaløkonomisk perspektiv.

© Egernsund Wienerberger AS | Holmestrand Utvikling | Arkitekt: Asplan Vlak

Kombinerer beklædning i træ og lodrette mursten

Foruden den lyse murstensfacade har boligerne indslag af beklædning i træ, udkragede altaner og hjørnevinduer uden hjørnestolper. Ved vinduespartierne har arkitekterne kombineret lodret mursten med lodret beklædning i træ for at skabe live i facaden.

Murstensfacaden består også af markerede vandrette bånd i søjleskifte.

- Søjleskifte langs med gesims og teglbjælker med en lille vandret skygge er detaljer, som giver eksklusivitet og et ekstra spil i byggeriet. Vi er meget glade for resultatet, og imponerede over murerarbejdet, der blev udført af Tveiten & Riis. Det er murerarbejde af høj kvalitet, afslutter Svensson.

Information om projektet

Projektets navn: Holmestrand Brygge
Arkitekt: Asplan Viak
Mursten: EW0479 Sand
Opført: 2021

Danish Facade Brick W 479 Sand

Mursten:
EW0479 Sand

_______

Gratis: 3-i-1 til arkitekten om mursten

En bog om mursten med inspiration, kollektion og skitsedel i én og samme bog..

Hent den gratis her.

Mursten til nybyggeri?

Har du brug for sparring om mursten, som er udviklet specielt til nybyggeri og andre projekter med særlige krav til farvespil og æstetik?

Find vores salgsafdeling her.